Calcium

Kalk, også kaldet calcium, er det mineral som vi har mest af i kroppen, hvoraf 99% findes i knoglerne. Calcium er med til at give struktur, støtte og give hårdhed til knogler og tænder. Derudover indgår det i nervecellefunktion, muskelkontraktion (for overførsel af nerveimpulser til musklerne), og er essentielt for blodets koaguleringsproces.

I Danmark får vi i gennemsnit over det anbefalede niveau, mænd/drenge får lidt mere end piger/kvinder og der findes rigtig mange vegetabilske kilder til calcium.

Mangel på calcium ses mest i forhold til tarmsygdomme eller mangel på D-vitamin, som kan nedsætte kroppens evne til at optage af calcium. Lider du af kalkmangel er det derfor en god idé at se på dit indtag af D-vitamin samtidig.

Anbefalet dagligt indtag af Calcium

2-5 ÅR 6-9 ÅR OVER 10 ÅR OVER 13 ÅR
600 mg 700 mg 900 mg 800 mg

Vegetabilske kilder til Kalk/Calcium

KILDE MÆNDGE
Kombu Tang, tørret 680mg pr. 100g
Selleri blade, rå 325mg pr. 100g
Mandler, rå 256mg pr. 100g
Grønkål, rå 219mg pr. 100g
Hørfrø 201mg pr. 100g
Figner, tørret 180mg pr. 100g
Spinat, rå 129mg pr. 100g
Tofu 128mg pr. 100g

Se indholdet af calcium i forskellige danske fødevarer i den danske fødevaredatabank.

Kilder:

Jørgensen, I. M.: Ernæringsfysiologi, 2011
Astrup, A.: Menneskets ernæring, 2014
Nordic nutrition Rocommendation 2012
Sundhedsstyrelsen
Danskernes kostvaner 2011-2013
Fødevarestyrelsen – Alt om kost

Skriv her og klik på Enter for at søge