Skip to content

Grøn Januar

Formålet med Grøn Januar er at sætte fokus på at spise grønnere. Dette gøres ved at synliggøre og oplyse om udbuddet af veganske retter og produkter i landets butikker, spisesteder og kantiner/frokostordninger. I år inviteres de plantebaserede producenter også til at deltage.

Kort om Grøn Januar

Grøn Januar blev for første gang introduceret i januar 2022 og er en kampagne, som sætter fokus på at spise grønnere. I løbet af januar vil deltagende supermarkeder have fokus på plantebaserede produkter, tilbud og opskrifter og de deltagende spisesteder samt kantiner vil tilbyde minimum en vegansk ret dagligt. Grøn Januar er således ikke en udfordring, men en opfordring til at vælge de plantebaserede muligheder og produkter til. Kampagnen giver dermed de medvirkende virksomheder en oplagt mulighed til at sætte fokus på deres veganske sortiment samt indføre og afprøve nye plantebaserede produkter og retter.

Hvorfor Grøn Januar?

De nye kostråd fra 2021 råder danskerne til at spise grønnere og en forbrugerundersøgelse lavet i samarbejde med COOP analyse viser også, at rekordmange danskere faktisk har et ønske om at spise mindre kød (2022). De har dog brug for inspiration og hjælp til at gøre det. 

Kampagnen Grøn Januar giver derfor mulighed for at sætte fokus på de veganske muligheder i supermarkeder, hos spisesteder og i kantiner over hele landet samt at markedsføre veganske produkter. Gennem Grøn Januar gøres det lettere for forbrugerne at spise og vælge et grønt måltid uden for hjemmet, ved at synliggøre de veganske muligheder online og i bybilledet.

Hvordan deltager min virksomhed i Grøn Januar?

Hvis jeres virksomhed vil deltage i kampagnen skal I have fokus på det grønne måltid i januar – se retningslinjerne nedenfor. Grøn Januar-logoet skal bruges til promovering af veganske produkter, retter og opskrifter og alt materiale, hvor Grøn Januar logoet bruges skal sendes til godkendelse på ida.sorensen@vegetarisk.dk 

De samlede retningslinjer for deltagelse, information om tilmelding, link til logoer mm. kan findes i “Guide til deltagelse i Grøn Januar kampagnen 2024”. Tilmelding sker ved at sende logo på mail til ida.sorensen@vegetarisk.dk. Ved tilmelding siger man ja til retningslinjerne, der er oplyst i ovenstående guide. 

Retningslinjer for deltagelse

Som deltagende supermarked er retningslinjerne følgende:

  • Skal have fokus på veganske varer i januar. Det kan være gennem spotvarer, tilbud og opskrifter, der giver inspiration til veganske retter.
  • Brug af Grøn Januar logoer til promovering af det veganske sortiment i tilbudsavisen, på hjemmeside og/eller på sociale medier. Såfremt logoet kun bruges på hjemmeside/SoMe, skal der minimum laves 4 opslag i løbet af januar måned.

OBS! Hvis du har et tilbud eller en nyhed, du ønsker dele på vores sociale medier, skal det sendes inden d. 7 december 2023 til ida.sorensen@vegetarisk.dk

Som deltagende spisested gælder følgende retningslinjer:

  • Skal minimum have en mættende ret el. lign på menuen (fx kage for bageri er ok)
  • Have tilbud på veganske retter/ret, have en eller flere nyheder og/eller betydelig øget synlighed i løbet af januar fx. på plakater i vinduer eller lign.
  • Bruge logo i promovering nyheder, vegansk sortiment, og/eller tilbud på sociale medier, skilte, menukort
  • Minimum 4 opslag med logo på sociale medier, hvis det ikke bruges fysisk på spisestedet

OBS! Hvis du har et tilbud eller en nyhed, du ønsker dele på vores sociale medier, skal det sendes inden d. 7 december 2023 til ida.sorensen@vegetarisk.dk

Som deltagende kantine er retningslinjerne følgende:

  • Skal minimum tilbyde en mættende vegansk valgmulighed hver dag i januar
  • Logo kan bruges i kantinen til at informere om deltagelse i kampagnen eller sociale medier
  • Herudover kan kantinen/frokostordningen vælge at have en ugentlig vegansk dag eller servere plantebaseret hele måneden

OBS! Hvis du har et tilbud eller en nyhed, du ønsker dele på vores sociale medier, skal det sendes inden d. 7 december 2023 til ida.sorensen@vegetarisk.dk

Som deltagende producent gælder følgende retningslinjer:

  • Brug af Grøn Januar logoet i markedsføring af veganske produkter i januar
  • Mulighed for konkurrence på Grøn Januars Sociale medier
  • Mulighed for fælles opslag på Grøn Januars Instagram el. evt. andre deltagere.
  • Minimum 4 opslag på tværs af sociale medier med brug af logo i løbet af januar

OBS! Hvis du har et tilbud eller en nyhed, du ønsker dele på vores sociale medier, skal det sendes inden d. 7 december 2023 til ida.sorensen@vegetarisk.dk

Såfremt jeres virksomhed ønsker at deltage i kampagnen, men ikke passer ind under en af de ovenstående kategorier, skriv da til ida.sorensen@vegetarisk.dk.

Til dig som forbruger

Til dig som forbruger kan du blot læne dig tilbage og glæde dig til kampagnen skydes i gang i  januar. 

Følg med på vores Instagram profil @groenjanuar og på vores facebook-side, hvor vi i løbet af januar vil poste konkurrencer, tilbud og nyheder i samarbejde med de deltagende virksomheder.

Deltagere i Grøn Januar 2024

Herunder kan du se alle de virksomheder der allerede er tilmeldt Grøn Januar 2024. 

Tilmeld dig erhvervsnyhedsbrevet

Få de vigtigste erhvervsrelaterede nyheder om, hvad der rører sig inden for udviklingen af plantebaserede fødevarer.

*Obligatorisk
Back To Top