SPISEFORSTYRRELSER BLANDT VEGANERE OG VEGETARER

Gåde råd vedrørende spiseforstyrrelser blandt veganere og vegetarer

Der er mange gode årsager til at vælge at spise vegetarisk eller vegansk – om det er sundhed, dyrevelfærd, klima eller miljø.
Plantebaseret mad kan være kaloriefattig og en måde at tabe sig på eller vedligeholde en lav kropsvægt og kan derfor have en vis tiltrækningskraft på især unge kvinder med restriktive spisevaner eller spiseforstyrrelser.

Generelt om spiseforstyrrelser blandt veganere og vegetarer

Generelt om spiseforstyrrelser blandt veganere og vegetarer
Det er først og fremmest vigtigt at understrege, at der ikke er lighedstegn mellem at have en spiseforstyrrelse og at være veganer eller vegetar. Langt de fleste vegetarer og veganere har et sundt forhold til mad og lider ikke af spiseforstyrrelser. De har bare taget stilling til deres mad. Faktisk får mange et mere glædesfyldt forhold til mad, når de vælger at leve plantebaseret, fordi de bliver bevidste om, at de gør en positiv forskel for f.eks. klima, miljø og dyr. Og vegetarisk og vegansk mad kan også sagtens være kalorieholdig og energitæt.

Det er derfor et vigtigt principielt anliggende for os i Dansk Vegetarisk Forening at forsvare, at retten til at leve vegetarisk eller vegansk også gælder, hvis man lider af en spiseforstyrrelse.

Vi har desværre fået flere henvendelser fra veganere og vegetarer, der lider af en spiseforstyrrelse og har oplevet modstand i behandlingssystemet, og ligefrem kan få valget mellem at spise animalske produkter eller ikke at blive behandlet. Det fører i nogle tilfælde til, at den syge falder ud af systemet og således ikke får den nødvendige behandling. Når man er psykisk sårbar og elsker dyr, er det sidste, som man har behov for, at blive presset til at spise fødevarer fra dyr. Samtidig kan behandling eller ej ved alvorlige spiseforstyrrelser dreje sig om liv eller død.

Vi mener, at offentlige køkkener altid bør tilbyde plantebaserede måltider

– også for folk med spiseforstyrrelser.

Vi vil gerne gøre sundhedsprofessionelle, der arbejder med vegetarer og veganere med spiseforstyrrelser, opmærksomme på de mange energitætte vegetariske og veganske fødevarer, som der er blevet lettilgængelige i de fleste velassorterede supermarkeder og også bør kunne leveres fra velassorterede leverandører til storkøkkener.
For patienter med en spiseforstyrrelse skal måltidet naturligvis være sammensat, så det indeholder den nødvendige energitæthed og næring ved både undervægt og perioder med vægtøgning. Indenfor offentlige køkkener bør dette gøres i samarbejde med en diætist. Desværre er behandlingssystemet og/eller køkkenerne ikke altid i stand til at håndtere spiseforstyrrede, der ønsker at leve vegetarisk eller vegansk.

 

Dansk Vegetarisk Forening er derfor i dialog med Selskab for Spiseforstyrrelser om problematikken med det formål at fremme kendskabet til næringstæt plantebaseret kost i behandlingssystemet for spiseforstyrrede.

Eksempler på næringstæt kost til veganere og vegetarer

Vi har følgende konkrete råd til, hvordan energitætheden øges i en plantebaseret kost til mennesker, som har en spiseforstyrrelse.

Vi anbefaler, at der inkluderes fødevarer som nødder, frø, kerner, avocado, planteolie, plantefløde, vegansk ost, kokosmælk, nøddesmør og plantesmør (f.eks. Smørbar, Smørbar blok eller margarine). Der er også flere plantedrikke og sojayoghurt med fedt- og kalorieindhold, der matcher let- og sødmælk, f.eks. Oatly Barista, Alpro Soya for Professionals, Alpro Soyayoghurt og nogle af Naturli’s drikke (herunder deres nye ’on the go’ drikke). Der findes også vegansk mayonnaise og pesto, som er egnede til at øge madens energitæthed. Der er, som det fremgår, mange muligheder, så det behøver ikke at være dyrere.

Man kan få flere af disse fødevarer i kosten ved f.eks. at:

  • Drysse en håndfuld nødder og frø på sine morgengryn
  • Tilføje fedstof i bagværk, købe kerneknækbrød
  • Tilføje nøddesmør, plantesmør, mayonnaise og pesto på brødet
  • Vælge plantemælk, der indeholder mindst 1,5 g fedt per 100 ml og gerne et endnu højere fedtindhold
  • Tilføje nødder, kerner og oliebaserede dressinger til salater og andre egnede retter
  • Steg maden i olie

Der er masser af vegetarisk og vegansk mad, som kan øge energitætheden i maden – og samtidig tilføje maden smag og kulinarisk værdi.

For information om andre aspekter af god ernæring for vegetarer og veganere (protein, jern, calcium, B12, m.v.) henviser vi til vores generelle ernæringssider

Hvis du har en spiseforstyrrelse: Bliv rask – for dyrenes skyld

Når alt dette er sagt, er det også vigtigt for os i Dansk Vegetarisk Forening at understrege, at det vigtigste for dig, der lider af en spiseforstyrrelse, er at blive rask. Så i de tilfælde, hvor behandlingssystemet ikke er gearet til at imødekomme dit valg, er det bedre at følge deres livsnødvendige behandling og vende tilbage til det grønne senere.

Du gør ikke noget ’galt’ ved at leve ikke-vegansk i de svære perioder, hvor det handler om at tage på og overleve. Perioder med undtagelser, hvor du indtager animalske produkter som f.eks. mælkeprodukter og æg for at blive rask, fordi det er sådan, behandlingssystemet i Danmark pt. er skruet sammen, betyder ikke noget i den større sammenhæng. Det vigtige er, at du bliver rask.

Det er vigtigt for dig, din familie og dine venner. Og det er vigtigt for dyrene og planeten: Når først du er blevet rask, kan du gøre meget mere for dyrene og verden.

Skriv her og klik på Enter for at søge