DETAIL

Styrk din markedsposition med plantebaserede fødevarer

Hvad er forretningsidéerne ved et godt plantebaseret sortiment?

  • Du rammer en stor målgruppe: Udover vegetarer, veganere og laktoseintolerante er der en voksende gruppe af fleksitarer, dvs. personer, der ønsker flere kødfrie dage.
  • Disse målgrupper er ofte loyale kunder og lægger typisk flere penge i butikken, da de køber mere grønt og økologi.
  • At øge det plantebaserede sortiment spiller ind i flere supermarkedskæders miljøstrategier.
  • At øge det plantebaserede sortiment spiller sammen med de nye kostråd.
    • ”Spis planterigt, …”
    • ”Spis flere frugter og grøntsager”
    • ”Spis mindre kød – vælg bælgfrugter….”
  • Brug produkter med mærkningsordning – det gør det lettere for forbrugerne at finde de vegetariske og veganske produkter på hylderne i butikkerne.

Få flere gode råd: Tag fat i DVF’s erhvervsteam på erhverv@vegetarisk.dk

Tryk på de relevante knapper og lær mere.

Skab basissortimentet

Kend efterspørgslen

Kend motiverne

Sagt af detailhandlen:

“For blot få år siden var det ikke mange, der troede, at det plantebaserede køkken ville fylde noget i supermarkederne. Men nu kører toget, og tempoet kommer kun til at øges de kommende år” Rikke Wolff, Kædedirektør i Irma, 2. februar 2021

”Dansk Vegetarisk Forenings mærkningsordning er med til at øge synligheden af ALDIs mange vegetariske og veganske produkter. Mærkerne skaber troværdighed og tillid hos vores kunder” Katrine Milman, CSR Manager, ALDI

Guide til indkøbere og uddelere: Hvad skal indgå i det plantebaserede sortiment? 

Denne oversigt har til formål at give indkøbere og uddelere i danske supermarkeder et overblik over, hvad deres plantebaserede sortiment bør omfatte for, at deres kunder kan lave et fyldestgørende plantebaseret indkøb til morgen, middag og aften. Varerne omfatter dagligvareprodukter, som indgår i en varieret, sund kost samt varer til festlige og knap så sunde anledninger.  

Tre sortimenttyper

Vi har opstillet tre typer sortimenter: basis, udvidet og luksus:

  • Basis-sortimentet består af de produkter, som minimum skal være til stede i supermarkedet og kan udvides yderligere med nedenstående kategorier.
  • Udvidet-sortimentet udvider basissortimentet med flere produkttyper og flere varianter af basisprodukterne. Fx et udvalg af forskellige bælgfrugter, både forkogte og tørrede, eller flere smagsvarianter af en plantebaseret “yoghurt”. Variationer kan også opnås ved at tilbyde samme type produkt fra forskellige producenter, der fx kan adskille sig på pris, økologi og smag.
  • Luksus-sortimentet udbygger yderligere basis- og premium-sortimentet med specialvarer, produkter fra mindre leverandører eller basisvarer af særlig høj kvalitet med dyre råvarer. 

Basissortimentet vil typisk være relevant for mindre butikker og discountbutikker med et begrænset antal varenumre, mens udvidet- og luksus-sortimentet kan forventes at være i større, velassorterede butikker. 

Alle produkter i oversigten er plantebaserede og er derfor uden animalske ingredienser. Produkter med anførselstegn, fx plantebaseret “piskefløde”, er derfor en plantebaseret variant af en animalsk piskefløde. Frisk frugt og grønt er ikke en del af oversigten.

En samlet oversigt med ideer til sortimentet finder du HER

Præferencer for økologi, lokal produktion og clean-label

Vores forbrugerundersøgelser viser, at grønne forbrugere foretrækker økologiske produkter frem for konventionelle. Derfor anbefaler vi, at supermarkederne så vidt muligt prioriterer plantebaserede produkter, der er økologiske, for at imødekomme målgruppens præferencer. 

Vi ser også en stærk tendens til, at den grønne forbrugergruppe ønsker produkter, der er produceret lokalt og består af rene råvarer uden for mange tilsætningsstoffer. 

Læs mere om økologipræferencer i det vegetariske forbrugersegment i vores pjece Vegetarisk og Økologisk

 

Få inspiration til konkrete produkter og leverandører

For at få idéer til konkrete plantebaserede produkter og aktuelle leverandører, kan man få inspiration på veganskunivers.dk 

Få endnu mere indsigt i den grønne forbrugergruppe

DVF laver hvert andet år en forbrugerundersøgelse for at tage temperaturen på den plantebaseret levevis i Danmark. Seneste undersøgelse er fra 2021, hvor over 4.000 respondenter besvarede vores spørgeskema på mere end 100 spørgsmål. 

Forbrugerundersøgelsen giver indblik i, hvad den grønne forbrugergruppe har af præferencer for deres fødevarevalg, og hvad de savner i supermarkederne. Vi kan allerede afsløre, at noget af det, der efterspørges mest, er et stort lokalt og økologisk udvalg af frisk frugt og grønt.

Den fulde rapport kan købes ved at skrive til erhverv@vegetarisk.dk.

Skriv her og klik på Enter for at søge