Mærkningsordning

Gør det nemmere for forbrugeren

- at finde frem til jeres produkt

Dansk Vegetarisk Forenings mærkningsordning har haft stor værdi for Aldi og vores veganske produkter. Mærket er med til at skabe tillid til produkterne hos vores kunder
Pia Halldorsson, CSR Manager, ALDI

Fairdig bruger det veganske mærke, fordi det gør det nemt for vores kunder at spotte, at vores produkter er 100 % fri for animalske produkter, så de trygt kan lægge varen i kurven
Jesper Pøhler, Ejer, Fairdig

Kort om mærkerne

Flere og flere producenter tager Dansk Vegetarisk Forenings mærker til sig, heriblandt også de største spillere på det danske marked.

En stærk mærkningsordning for vegetariske og veganske produkter er vigtig for, at forbrugerne kan føle sig trygge.

Anvendelse af mærket kan kun ske efter ansøgning og skriftlig godkendelse af produktet.

Kort om mærkerne

Flere og flere producenter tager Dansk Vegetarisk Forenings mærker til sig, heriblandt også de største spillere på det danske marked. En stærk mærkningsordning for vegetariske og veganske produkter er vigtig for, at forbrugerne kan føle sig trygge.

Mærkningsordningen gør det let for forbrugerne at finde vegetariske og veganske fødevarer og produkter uden at skulle nærlæse ingredienslisten.

Mange såkaldt ”skjulte” animalske ingredienser, eksempelvis gelatine, kan nemlig hurtigt fortabe sig i mængden af ingredienser i forarbejdede fødevarer, hudplejeprodukter m.v.

Anvendelse af mærket kan kun ske efter ansøgning og skriftlig godkendelse af produktet.

Mærkerne er varemærkeregistreret på EU-niveau.

Gør det nemmere for forbrugeren

...at finde frem til jeres produkt

Flere og flere producenter tager Dansk Vegetarisk Forenings mærker til sig, heriblandt også de største spillere på det danske marked. En stærk mærkningsordning for vegetariske og veganske produkter er vigtig for, at forbrugerne kan føle sig trygge.

Mærkningsordningen gør det let for forbrugerne at finde vegetariske og veganske fødevarer og produkter uden at skulle nærlæse ingredienslisten.

Mange såkaldt ”skjulte” animalske ingredienser, eksempelvis gelatine, kan nemlig hurtigt fortabe sig i mængden af ingredienser i forarbejdede fødevarer, hudplejeprodukter m.v.

Anvendelse af mærket kan kun ske efter ansøgning og skriftlig godkendelse af produktet.

Udpluk af samarbejdspartnere

Priser

  • Enkelt Licens
    DKK1.500/ hvert 2. år
    • Gælder for ét veg-produkt
    • Vi tjekker ingredienslisten for jer
    • Vi udfører stikprøvekontrol
    • EU-varemærkeregistreret
  • Fuld Licens
    Populær
    DKK12.000/ pr. år
    • Gælder for alle firmaets veg-produkter
    • I matcher mærkernes retningslinjer
    • Vi udfører stikprøvekontrol
    • EU-varemærkeregistreret

Hvorfor Dansk Vegetarisk Forenings mærker?

Hvorfor Dansk Vegetarisk Forenings mærke?
  • Med mærkerne fra Dansk Vegetarisk Forening fås et mærke, der er til at stole på, med skærpede krav i forhold til andre mærker. For det veganske mærke er der krav om, at produkter ikke må være testet på dyr. For det vegetariske mærke skal ingredienser fra dyr være økologiske.
  • Mærkerne fås både på dansk og engelsk og kan således bruges globalt.
  • Mærkerne er varemærkeregistreret i EU – hvorfor brug af mærket uden tilladelse er et brud på loven.
  • Mærkerne er udviklet efter ønske fra, og i dialog med, større danske virksomheder.
  • Mærkerne vurderes årligt af Dansk Vegetarisk Forenings forbrugerpanel.
  • Læs mere om organisationen og procedurerne bag mærket her
Hvorfor et grønt hjerte?
  • Den grønne farve og bladene er symbol på et grønt og miljøvenligt valg.
  • Hjertet er et symbol på kærlighed for dyr, mennesker og planeten.
Hvorfor mærke veganske og vegetariske produkter?
  • En mærkningsordning gør det lettere for forbrugerne at finde de vegetariske og veganske produkter på hylderne i butikkerne.
  • Det gør den bevidste forbruger opmærksom på et grønt alternativ.
Effekt: Et mærke i vækst på et marked i vækst
  • Andelen af danskere, som lever overvejende vegetarisk, er steget fra 3,8 % i 2010 til 8,2 % i 2017 (FDB Analyse 2010/Coop Analyse 2017)
  • Markedet for vegetariske og veganske fødevarer var nærmest usynligt, indtil DVF i sommeren 2014 opfordrede Coop til at udvikle en vegetarisk vision. De inviterede os derpå til et møde, og derpå satte de flere produkter på hylderne. Siden er markedet vokset hastigt – og de andre supermarkeder er kommet med.
  • DVFs mærkningsordning blev lanceret i januar 2015. I dag anvendes den af mere end 30 virksomheder på over 270 produkter, og nye kommer hele tiden til.
Retningslinjer

Mærkningsordningen kan bruges på produkter, der lever op til følgende kravspecifikationer:

  • ikke indeholder kød eller biprodukter fra slagtning (knogle eller bløddele), heller ikke fra fisk, fjerkræ og skaldyr
  • ikke indeholder genmodificerede fødevarer (GMO)
  • hvis æg eller mælkeprodukter anvendes, skal disse være økologiske
  • hvis ost anvendes, skal denne være baseret på vegetabilsk osteløbe (mikrobiel)
  • ikke kan være kontamineret med animalske fødevarer under produktion
  • dyr må ikke have været udnyttet i forbindelse med produktionen af ingredienser til produktet (inkl. test på dyr)

For det veganske mærke kræves endvidere at produktet:

  • Ikke må indeholde nogen former for animalske produkter eller biprodukter, herunder også mælkeprodukter, æg og honning.
  • Produkt og ingredienser må ikke være testet på dyr

Yderligere krav til producenterne

  • Dansk Vegetarisk Forening skal have adgang til at inspicere produktionsanlægget på uanmeldt kontrolbesøg, såfremt der anmodes om dette.
  • Designmanualen for brug af mærkerne skal overholdes.

Vores kravspecifikationer er udviklet på baggrund af internationale standarder fra European Vegetarian Union (EVU) samt vores kendskab til det vegetariske forbrugersegment i Danmark. Såfremt de internationale standarder udvikler sig, forbeholder vi os ret til en tilsvarende udvikling over en indfasningsperiode, naturligvis i dialog med relevante interessenter (forbrugere, detailhandel og producenter).

Mærkerne vurderes desuden årligt gennem en spørgeskemaundersøgelse med vores uafhængige Vegetarisk Forbrugerpanel, som har 500 medlemmer og forventes at vokse fremover.

Vores erhvervsmedarbejdere kontrollerer løbende nye produkter i butikkerne for, om mærkerne anvendes korrekt.

Hvorfor økologisk krav til visse ingredienser i vegetariske produkter?
  • Der er krav om, at animalske ingredienser (mælkeprodukter, æg og honning) i vegetariske produkter er økologiske. Dette skyldes, at vores undersøgelser viser, at et stort flertal af vegetarer finder dette essentielt.
Spørgsmål og kontaktinformation
  • Kan du ikke finde svaret på dit spørgsmål, kan Dansk Vegetarisk Forenings erhvervskoordinator kontaktes på erhverv@vegetarisk.dk eller på telefon 71 79 76 76
Samarbejdspartnere pr 1. december 2017
  • Naturli´
  • Urtekram
  • Hanegal
  • Fairdig
  • Aldi
  • IKEA
  • Tree and Earth
  • Dragsbæk (inkl. bl.a. Funky Fields og AMA)
  • Veganske Lækkerier
  • Zelected Foods
  • Daloon
  • SRfoods
  • Vegan Victoria
  • Bioferme Oy
  • Fatdane
  • Løgismose
  • Orkla Care – LongoVital
  • Mountainfield ApS
  • Herba Nordic
  • DK Konfekture
  • Juicery ApS
  • Easyfood
  • Natuzone
  • Biosym
  • Veganer.nu
  • Great Taste Company
  • Bidro
  • Alsiano A/S
  • Winterspring
  • Wally and Whiz
  • Dellekompagniet
INFORMATION IN ENGLISH FOR INTERNATIONAL COMPANIES

Our labels are available in English too, so they can be used by international producers, as well as Danish companies who are also selling their products on international markets.

For more information in English, please contact our Business Coordinator, Mie, at business@vegetarisk.dk or +45 71 79 76 76

Tilmeld nyhedsbrev

Få de grønne nyheder direkte i din e-mail indbakke.

Skriv her og klik på Enter for at søge