Sundhedsfordele ved vegetarisk kost

Der er mange ernæringsmæssige fordele ved at vælge kødet fra. Vegetarer lever oftere (og lettere) op til de officielle danske kostanbefalinger, da vegetarer i langt højere grad spiser groft, grønt og sparer på animalske fedtstoffer. Og en typisk vegetarisk kost indeholder bl.a. mere vitamin C, vitamin E og jern.

Både vegetarer og veganere lever gennemsnitligt flere år længere (The Journal of the American Osteopathic Association 2016) end andre og har flere raske år i deres liv.

Desuden viser forsøg, at vegetarer er mindre deprimerede, mindre angste og mindre stressede (Nutrition Journal 2010) end andre, og at kødspisere kan opnå de samme effekter ved at kvitte kødet (Nutrition Journal 2011).

En vegetarisk kost virker også godt som forebyggelse mod hjerte-kar-sygdomme og kræft. Mennesker med forhøjet blodtryk, forhøjet kolesteroltal, overvægt og/eller diabetes type 2 oplever forbedringer på en plantebaseret kost.

Vegetarer har generelt et lavere blodtryk (men også lavere kropsvægt) end ikke-vegetarer. Man regner med, at det er på grund af vegetarers højere indtag af flerumættede fedtsyrer og fibre, nedsatte saltindtag og øgede kalium-indtag.

Mange synes også, at det er meget rart at tænke på, at de ikke længere fylder kroppen med medicinrester (fra kød), bly og andre miljøskadelige affaldsstoffer (især fra fisk og skaldyr) og hormoner (fra kød og mejeriprodukter).

Forskning peger desuden på, at kødspisning nedsætter sædkvaliteten, mens frugt og kornprodukter øger den (Fertility and Sterility 2012).

”Nogle videnskabelige undersøgelser tyder på, at veltilrettelagt vegetarkost kan nedsætte risikoen for kroniske sygdomme som fedme, hjerte-kar-sygdomme, forhøjet blodtryk, diabetes, visse former for kræft og nyrelidelser.”
– Fødevarestyrelsen

PLANTEBASERET KOST:
En kost som består af hele og uforarbejdede planter som frugt, grøntsager, bælgfrugter, nødder, kerner, frø og fuldkorn, eventuelt med supplement af små mængder animalske produkter (f.eks. mælkeprodukter, æg, fisk og/eller fjerkræ).


VEGETARISK KOST:
En kost som består af planteføde, eventuelt med supplement af mælkeprodukter og/eller æg.

Vegetarer kan være meget forskellige. Man bør derfor være opmærksom på følgende, når man ser på videnskabelige studier af fordelene ved vegetarisk kost:

Forskellige måder at leve på: De mest pålidelige studier af vegetarisk kost og sundhed anses normalt for at være studier af syvendedagsadventister, fordi de målt på andre parametre ligner hinanden rigtig meget, så hvis man finder en forskel i deres sundhed, som hænger sammen med vegetarisk kost, er der stor sandsynlighed for, at det skyldes kosten og ikke andet.

Forskellige måder at spise på: Selvom mange vegetarer lever af plantebaseret kost (hele uforarbejdede planter), så er det ikke per definition tilfældet. De største – og videnskabeligt bedst påviste – sundhedsfordele opnår man ved at leve af en så vidt muligt plantebaseret, vegetarisk kost – fremfor en forarbejdet vegetarisk kost.

En god kilde til de mange videnskabelige studier, som peger på fordelene ved at leve plantebaseret, er bogen Den plantebaserede kost af diætist Maria Felding og læge Tobias Schmidt Hansen.

Du kan læse mere om vegetarisk ernæring på vores sider om ernæring.

Tilmeld nyhedsbrev

Få de grønne nyheder direkte i din e-mail indbakke.

Skriv her og klik på Enter for at søge