Gør det nemmere for forbrugeren
– at finde frem til jeres produkt
I en travl hverdag er Det Grønne Hjerte et vigtigt pejlemærke for en stor gruppe forbrugere. Derfor er det helt naturligt for os i Kohberg at samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening om mærkning af vores brød – så vi på den måde gør det nemt for den enkelte forbruger at navigere
– Britt Hougaard, Head of Marketing, Innovation Communication, Kohberg Bakery Group A/S
Det Grønne Hjerte gør det let at spotte de vegetariske og veganske produkter, så jeg ikke behøver at vende produkterne og læse ingredienslisten, og i nogle tilfælde slå ingredienser op, som jeg ikke ved hvor stammer fra.
– Louise Hansen, Forbruger
Det Grønne Hjerte har hjulpet forbrugerne med at identificere vegetariske og veganske produkter siden 2015. Det blev udviklet efter ønske fra og i dialog med, større danske virksomheder. I dag anvendes det af mere end 50 brands på over 400 produkter, og nye kommer hele tiden til.
Mærkerne findes både i grøn, sort og hvid samt kan bruges både på dansk og engelsk. I Dansk Vegetarisk Forening arbejder vi med SGS Danmark om audit hos producenterne. Når din virksomhed bruger Det Grønne Hjerte støtter du samtidigt Dansk Vegetarisk Forenings arbejde med at fremme den plantebaserede dagsorden i mindre virksomheder, over detail og food service til Christiansborg.
Det Grønne Hjerte er varmærkeregistreret i EU – Anvendelse af mærket kan derfor kun ske efter ansøgning og skriftlig godkendelse af produktet. Brug uden tilladelse er et brud på loven.
Gør jeres jeres produkter synlige for en voksende forbrugergruppe
Flere og flere forbrugere efterspørger veganske og vegetariske produkter. Med en vegansk eller vegetarisk mærkning af jeres produkter, gør I det nemt for forbrugerne at finde frem til netop jeres produkter. Ifølge Coop, var der i 2022 30,1 % der kendte Det Grønne Hjerte, og hele 46,5% blandt de 18-34-årige (Kilde: Coop Analyse). Blandt plantespisere er kendskabsgraden til Det Grønne Hjerte på 90%.
Vind nye markeder med en grøn markedsføring
En vegansk eller vegetarisk mærkning af jeres produkter, giver jer mulighed for at brande jeres virksomhed og produkter i forhold til den plantebaserede dagsorden. Vi mærker produkter, ikke hele virksomheder eller brands. Derfor kan I sagtens benytte Det Grønne Hjerte, selvom I også producerer/sælger ikke-veganske og ikke-vegetariske produkter.
Giv plads til navngivning af produkter, der vækker forbrugerens interesse
En mærkning med Det Grønne Hjerte giver jer mulighed for let at vise, at jeres produkt er grønt samtidigt med, at I kan give produktet et meningsfuldt navn. Tag endelig fat i os, hvis I er i tvivl om den rette navngivning af plantebaserede produkter.
Skab tillid og troværdighed til jeres veganske og vegetariske produkter med en officiel mærkning
Med en officiel varemærkeregistreret mærkning af jeres produkter, som Det Grønne Hjerte, skaber I tillid til jeres produkter hos forbrugerne. Det Grønne Hjerte har en høj troværdighedsgrad hos forbrugerne på grund af den grundige sagsbehandling af de produkter, der skal bære mærkningen. Mange almindelige fødevareingredienser kan være fremstillet ved hjælp af animalske enzymer mv. Derfor stiller vi krav til dokumentation af de ingredienser, der indgår i slutproduktet.
NB: Vi fraråder at downloade veganske piktogrammer/mærkninger online, da vi oplever, at varemærkeregistrerede logoer findes i disse databaser.
Vores erfarne medarbejdere guider dig gennem ansøgnings-processen med at registrere dine produkter med Det Grønne Hjerte.
Step 1 – Start ansøgningen
Kontakt os på erhverv@vegetarisk.dk og få et tilbud samt kontrakt til at underskrive
Step 2 – Godkendelse af produkt
Udfyld ansøgningsskema(er) for de/de produkt(er), der ansøges om. Herefter gennemgåesingredienser og der indhentes leverandørbekræftelser for kritiske ingredienser.
Step 3 – Godkendelse af emballage
Modtag mærket og send emballage til godkendelse.
Step 4 – Afslut registrering af produktet
Betal for licensen og modtag certifikat for de licenserede produkter
Step 5 – Audit og opdateringer
Audit inden for et år og efterfølgende ca. hvert 3. år. Løbende skal vi holdes opdaterede om eventuelle opskriftændringer og lign.
Kan du ikke finde svaret på dit spørgsmål, kan Dansk Vegetarisk Forenings erhvervsmedarbejder kontaktes på erhverv@vegetarisk.dk
Our labels are available in English too, so they can be used by international producers, as well as Danish companies who are also selling their products on international markets.
For more information in English, please contact us, at erhverv@vegetarisk.dk
Tilmeld dig erhvervsnyhedsbrevet
Få de vigtigste erhvervsrelaterede nyheder om, hvad der rører sig inden for udviklingen af plantebaserede fødevarer.