Kost & Ernæring

Fra tid til anden kan man som vegetar møde den fordom, at det er svært at få nok energi til kroppen på en vegetarisk eller vegansk kost.
Det er dog ikke noget problem, selvom portionerne typisk skal være en smule større. Der findes f.eks. masser af  professionelle sportsudøvere og bodybuildere, der lever vegansk eller vegetarisk, trods et stort energibehov.

Typisk vil energi angives som “kilojoule” (kj) i fagsprog, men de fleste vil formentlig støde på ordet “kalorier” (kcal) i deres dagligdag. Vær opmærksom på, at disse to ikke er det samme. 1 kj svarer til 0,24 kcal.
Energibehov svinger meget fra person til person afhængigt af vægt og aktivitetsniveau i løbet af dagen.

Energiniveauet bliver dækket af de såkaldte makronæringsstoffer: protein, fedt og kulhydrat. En god huskeregel, når man skal sammensætte sin kost, er at gøre det ud fra den såkaldte y-tallerken:

  • 2/5  stivelse (brød, pasta, kartofler, ris o. lign.)
  • 2/5 dele grøntsager
  • 1/5 proteinrige fødevarer (bønner, linser, frø o. lign.)

Det er en udbredt misforståelse, at det er vanskeligt at få dækket sit behov for protein, hvis man spiser vegetarisk. – Fødevarestyrelsen

Stivelse
Grøntsager
Proteinrige fødevarer

Skal man sige noget generelt om vegetarisk ernæring, er det, at det langt fra er så kompliceret at leve vegetarisk, som mange mennesker måske tror. Den gennemsnitlige vegetar er således ikke nødt til at gå rundt og holde øje med sit indtag af alle mulige næringsstoffer for at være sikker på at få nok af det ene eller det andet.

De mest efterspurgte:

Tilmeld nyhedsbrev

Få de grønne nyheder direkte i din e-mail indbakke.

Skriv her og klik på Enter for at søge