Grønne mærkesager
- Større og bedre sortiment af plantebaserede fødevarer i alle supermarkedskæder i Danmark
- Større og bedre sortiment af plantebaserede måltider når vi er på farten, på spisesteder, attraktioner, sportshaller m.v.
- Større og bredere tilslutning til kampagnen ’Grøn Januar’
- At det er nemt for forbrugere, som lever vegetarisk og vegansk, at identificere sådanne produkter
- Sikre et stærkt Netværk for Fremtidens Planteproteiner med bred opbakning fra hele værdikæden fra jord til bord
- At flest muligt af danskerne kender til Det Grønne Hjerte
- At der årligt optages mindst 50 elever på den nye plantebaserede uddannelse (Grøn Madhåndværker) på Hotel- og Restaurantskolen
- At det danske areal med bælgfrugter når op på et areal, der svarer til, at Danmark som minimum er selvforsynende
Vi skaber resultater ved at:
- Rådgive og vejlede fødevareproducenter, detailhandel og foodservice om blandt andet forbrugeres ønsker og forventninger i forhold til økologi og plantebaserede fødevarer samt best practices for at fremme salget af det grønne
- Gennemføre vores årlige supermarkedsundersøgelse, hvor vi sætter fokus på de supermarkeder, som gør en indsats med at få flere plantebaserede produkter på hylderne
- Afholde kampagnen ’Grøn Januar’, hvor vi inspirerer detail, foodservice og producenter til at tilbyde og synliggøre de plantebaserede retter og produkter
- Sikrewdialog med aktører i hele værdikæden gennem bl.a. Netværk for Fremtidens Planteproteiner i Danmark, Netværk for Foodservice og EU-projektet Divinfood.
- Afholde og deltage i seminarer, oplæg og konferencer for at formidle vores viden om plantebaserede fødevarer og grønne forbrugere
- Varetage den danske og europæiske mærkning af veganske og vegetariske produkter – Det Grønne Hjerte og V-label – så det bliver nemt for forbrugere at identificere vegetariske og veganske produkter
Hvem er vi?

Mie Nordly
Erhvervschef
Ansvarsområder: Erhvervsrelationer, Plant Food Festival.

Katrine Ejlerskov
Leder af Plantebaseret Videnscenter
Ansvarsområder: Økologi, foodservice, detail, produktudvikling mm.

Claire Demontreuil
Kampagneleder: Grøn Januar
Projektleder: Mad på Farten
Mærkningsansvarlig: V-Label og Det Grønne Hjerte

Jeanne Svalebech
Projektleder: Strategiforløb for grøn mad på uddannelsessteder og DivinFood
Mærkningsspecialist: Det Grønne Hjerte og V-Label

Marie Luja Rasmussen
Markedskonsulent, detail og foodservice
Netværksleder for food service

Daniel Barrera Madsen
Mad & forbruger specialist
Netværksleder for Netværk for Fremtidens Planteproteiner

Clara Drenck
Projektleder
Finans | Foodservice

Adam Kuskner
Adfærdspecialist
Projektleder: Nudging til grønne valg: Plantebaserede madoplevelser til konferencer og møder