De danske kostråd anbefaler, at vi spiser langt mere grønt, og hele 66 % af danskerne i alderen 18-74 år ønsker at spise mindre kød. Imidlertid har forbrugerne svært ved at finde inspiration til grønne måltider, når de køber ind. Derfor er det essentielt for supermarkeder at have et bredt sortiment af plantebaserede produkter på hylderne.
Dansk Vegetarisk Forening har gennem flere år testet de store danske supermarkedskæder og kåret dem, der er bedst på det plantebaserede område. I år har DVF testet 12 supermarkeder i flere forskellige landsdele, heraf et online supermarked. Butikkerne er blevet testet på 122 parametre såsom udvalg af en lang række plantebaserede varer, fysisk placering i butikken og normalpris på varerne.
Bilka er ‘Årets plantebaserede supermarked’ og ‘Bedst-i-pris’
I år igen har Bilka taget prisen som “Årets plantebaserede supermarked” med den højeste score – 83,3 point ud af 100 mulige – i undersøgelsen. Det er femte år i træk, at Bilka vinder prisen.
Bilka scorer især højt på, at butikkerne har et meget stort udvalg af plantebaserede produkter, herunder et godt økologisk udvalg, samt en god placering af produkterne og lave priser på mange basisvarer.
Marketingchef i Bilka Claus Frederiksen tog imod prisen på messen Plant Food Festival i Øksnehallen lørdag den 4. november. Han siger om hæderen:
“Vi er stolte over at vinde prisen for femte år i træk. Vi arbejder hårdt på at have et bredt sortiment, der opfylder alle kundernes behov”.
Vinderen af ‘Bedst-i-pris’ er i år også Bilka. Det er tredje gang, at Bilka vinder denne pris. Netto og Føtex kommer ind på henholdsvis 2. og 3. pladsen. Der var 9 ud af de 12 testede supermarkeder, der havde alle 13 undersøgte basisvarer. Dette er en forværring i forhold til sidste år, da 10 af de nuværende supermarkeder havde alle 13 basisvarer på hylderne.
Hvad angår prisen var der en prisforskel på intet mindre end 137,74 kr. mellem det billigste og dyreste supermarked. Det er især på varer som økologisk tofu, hummus og falafler, at prisforskellen er størst.
Lidl er ‘Årets plantebaserede discountsupermarked’
Lidl er i år kåret som ‘Årets plantebaserede discountsupermarked’ med 59,8 ud af 100 point.
Lidl udmærker sig især ved at have bredt sortiment særligt indenfor køderstatninger og slik, is og chokolade. Derudover har de bl.a. sin egen veganske serie, Vemondo. Priserne i Lidl er meget konkurrencedygtige, og kæden er ligeledes god til at placere de veganske produkter på logiske steder i butikkerne, således at f.eks. den veganske ost kan findes der, hvor de andre oste også er.
Spar er ‘Årets højdespringer’
Spar er i år kåret som “Årets højdespringer”. Det skyldes især en udvidelse af sortimentet, og en forbedring i placering af produkterne, hvor flere af de plantebaserede produkter har fået plads ved siden af de animalske produkter, så de er nemme at finde.
En trist nedgang i sortimentet
Dette års undersøgelse har desværre vist en generel nedgang i det plantebaserede sortiment i de danske supermarkeder. Sidste års undersøgelse viste en gennemsnitlig stigning på 12,8% sammenholdt med resultaterne fra 2021. I år ses en gennemsnitlig nedgang i det plantebaserede sortiment på 6 % sammenlignet med resultaterne fra sidste års undersøgelse.
“Generelt scorer mange af supermarkederne lavere i undersøgelsen i år end sidste år grundet det store fokus på at konkurrere med andre supermarkeder om at have de laveste priser på produkterne. Dette tager desværre fokus fra at implementere flere plantebaserede produkter og løsninger, som kan hjælpe forbrugerne med at træffe grønnere valg i købssituationen,” siger Marie Luja Rasmussen, der er projektleder for plantebaseret økologi til detailhandlen i Plantebaseret Videnscenter, om årets resultat.
Dansk Vegetarisk Forening håber, at nedgangen i sortimentet er et midlertidigt dyp, og at supermarkederne snart kommer tilbage i gear, så forbrugerne får lettere ved at træffe sunde, klima-, dyre- og miljøvenlige valg, når de handler.
“Vi indgår løbende i dialog med supermarkederne om mulighederne for at øge deres sortiment af plantebaserede økologiske fødevarer. Herudover hvordan de kan eksponere forbrugerne for de plantebaserede produkter gennem tilbud, placering ved siden af de animalske fødevarer, og ved at være en del af vores Grøn Januar-kampagne. Her synliggør og oplyser vi om udbuddet af plantebaserede måltider og produkter i samarbejde med supermarkeder, producenter, grossister og spisesteder,” siger Claire Demontreuil, der er kampagneleder for Grøn Januar i Dansk Vegetarisk Forening.
Også de bedste plantebaserede produkter blev fundet på Plant Food Festival. Her vandt Naturli’ Smørbar prisen som årets bedste plantebaserede produkt, mens Planteslagernes “Svampebøffen” vandt prisen som årets nye plantebaserede produkt.
Om undersøgelsen
I efteråret 2023 har Dansk Vegetarisk Forening undersøgt 12 supermarkeder, herunder 11 supermarkedskæder og et online supermarked. Undersøgelsen er foretaget af DVFs medarbejdere i 3 butikker i hver kæde i forskellige landsdele, hvor de respektive kæders butikker er placeret på samme områder i landet. Det online supermarked er ligeledes undersøgt ad 3 omgange, men på forskellige tidspunkter og af forskellige medarbejdere.
Supermarkederne er i alt blevet målt på 122 parametre, herunder er over 70 forskellige varer blevet undersøgt. Yderligere bliver størrelsen af udvalget, prisen, hvorvidt der er en økologisk variant samt placeringen vurderet for flere produktkategorier som plantedrikke og plantebaserede bøffer.
Varer som linser, bønner, nødder, kerner og økologisk dansk frugt og grønt i sæson er også en del af undersøgelsen.