Dansk Vegetarisk Forening har i 2024 kåret Nemlig.com som “Årets plantebaserede supermarked”.
Prisen tildeles for det brede udvalg af plantebaserede produkter, inklusive økologiske varianter, samt for at Nemlig.com placerer plantebaserede alternativer ved siden af de animalske produkter. Nemlig.com anerkendes også for at inspirere forbrugerne til at spise mere plantebaseret gennem kampagner og opskrifter.
Prisen blev offentliggjort tirsdag aften den 26. november 2024 på Dansk Vegetarisk Forenings netværksaften for bl.a. brancheaktører.
“Vi er meget stolte over at vinde prisen som Årets Plantebaserede Supermarked. Det er en stor anerkendelse af vores målrettede indsats for at tilbyde Danmarks bedste og største udvalg af plantebaserede varer. Vi har iværksat mange tiltag for at udvide det plantebaserede sortiment og gjort det utrolig nemt for kunderne at finde og vælge plantebaseret. Desuden har vi et stort opskriftsunivers, med godt 400 plantebaserede opskrifter, som hjælper og inspirerer kunderne til at spise mere velsmagende og varieret plantebaseret, som for mange kan være en udfordring”, siger Mette Roelsgaard, Kategorichef hos Nemlig.com, i forbindelse med kåringen.
Netto er Årets plantebaserede discountsupermarked
Prisen for ’Årets plantebaserede discountsupermarked’ går til Netto, som dermed genvinder titlen fra 2021. I 2022 og 2023 vandt Lidl denne kategori.
Med et bredt udvalg af plantebaserede fødevarer og økologiske produkter, herunder særligt plantebaserede mejeriprodukter og økologisk frugt og grønt, skiller Netto sig positivt ud blandt discountsupermarkederne.
365 discount er Årets højdespringer
365 discount er blevet kåret som ‘Årets højdespringer’ efter en stigning på 15,25 % i udvalget af plantebaserede produkter siden sidste år.
Kæden placerer nu plantebaserede produkter ved siden af de animalske versioner, hvilket øger synligheden og tilgængeligheden. Kæden får også ros for at have tilføjet flere bælgfrugter og plantebaserede færdigretter.
“Det er fantastisk at se, at vores arbejde med at sætte fokus på plantebaserede og økologiske fødevarer gør en forskel. Supermarkederne anerkender dette som en vigtig konkurrenceparameter, og vi har dialog med de aktører, der ønsker at tale om de udfordringer, både forbrugere og producenter oplever. Vi lytter til detailhandlens ønsker om markedsudvikling og inspirerer dem med erfaringer fra vores nabolande,der er længere foran på det plantebaserede udvalg i supermarkederne,” siger Marie Luja Rasmussen, der er markedskonsulent for detail og foodservice i Dansk Vegetarisk Forening.
Det er fantastisk at se, at vores arbejde med at sætte fokus på plantebaserede og økologiske fødevarer gør en forskel. Supermarkederne anerkender dette som en vigtig konkurrenceparameter, og vi har dialog med de aktører, der ønsker at tale om de udfordringer, både forbrugere og producenter oplever.
Bilka vinder prisen for bedst-i-pris
Bilka har igen vundet prisen som ‘Bedst-i-pris’, Det er fjerde gang, kæden modtager denne anerkendelse. Prisen tildeles på baggrund af et fast basissortiment af plantebaserede produkter til konkurrencedygtige priser.
Økologi vægtes højt i undersøgelsen
43 ud af 135 parametre handler om det økologiske udvalg.
Et plantebaseret og økologisk fokus i supermarkederne vægtes højt, da plantebaserede økologiske produkter er det bedste for vores klima og miljø (drikkevand, jordbrug osv.).
Samtidig ser, vi at jo mere plantebaseret forbrugerne handler ind, desto mere økologisk handler de også (Den Plantebaserede Forbrugeranalyse 2024)
“Det økologiske udvalg spiller en vigtig rolle i vores undersøgelse,” tilføjer Marie Luja Rasmussen.
“Vi ser en tydelig sammenhæng mellem forbrugere, der vælger plantebaseret, og deres interesse i økologi. Det bidrager til vores vision om et mere ansvarligt fødevaresystem, der understøtter miljøet, klimaet og rent drikkevand.”
Her kan du se, hvem der vandt priserne i 2023.
Om undersøgelsen
I efteråret 2024 har Dansk Vegetarisk Forening, der er en del af Plantebaseret Videnscenter, gennemført en undersøgelse af 15 supermarkedskæder, herunder 13 fysiske og 2 online supermarkeder. Undersøgelsen omfattede dataindsamling fra 3 forskellige butikker i hver kæde for at sikre geografisk repræsentation, og onlinesupermarkederne blev undersøgt på 3 forskellige tidspunkter.
Supermarkederne er blevet målt på i alt 135 parametre, hvor over 70 plantebaserede produkter er blevet undersøgt. Desuden er udvalgets størrelse, prisniveau, tilgængeligheden af økologiske varianter samt placeringen af produkter som plantedrikke og plantebaserede bøffer blevet vurderet. Andre produkter som linser, bønner, nødder og økologisk frugt og grønt i sæson var også en del af undersøgelsen. Spot- og tilbudsvarer indgik ikke i vurderingen.
Prisen som ‘Bedst-i-pris’ blev fastsat ved en sammenligning af 13 basisvarer, som supermarkederne selv indrapporterede priser på, og som derefter blev dobbelttjekket af Dansk Vegetarisk Forening. Mangler et supermarked en eller flere af disse basisvarer, kan det ikke vinde denne pris.