Skip to content

Grøn Januar

Formålet med Grøn Januar er at sætte fokus på at spise grønnere. Dette gøres ved at synliggøre og oplyse om udbuddet af plantebaserede retter og produkter i landets butikker, spisesteder, kantiner/frokostordninger og fra producenterne af de plantebaserede produkter.

Kort om Grøn Januar

Grøn Januar blev for første gang introduceret i januar 2022 og er en kampagne, som sætter fokus på at spise grønnere. I løbet af januar vil deltagende supermarkeder have fokus på plantebaserede produkter, tilbud og opskrifter og de deltagende spisesteder samt kantiner vil tilbyde minimum en plantebaseret ret dagligt. Grøn Januar er således ikke en udfordring, men en opfordring til at vælge de plantebaserede muligheder og produkter til. Kampagnen giver dermed de medvirkende virksomheder en oplagt mulighed til at sætte fokus på deres plantebaserede sortiment samt indføre og afprøve nye plantebaserede produkter og retter.

Hvorfor Grøn Januar?

Grøn Januar giver dig mulighed for at promovere din virksomheds plantebaserede udvalg og samtidig hjælpe forbrugere på vej, der ønsker at spise grønnere.

Forbrugerundersøgelsen lavet i samarbejde med COOP analyse viser, at rekordmange danskere har et ønske om at spise mindre kød (2023). Dog har de brug for hjælp til at spise flere plantebaserede måltider.

Kampagnen Grøn Januar giver derfor mulighed for at sætte fokus på de plantebaserede muligheder i supermarkeder, hos spisesteder og i kantiner over hele landet samt at markedsføre plantebaserede produkter. Gennem Grøn Januar gøres det lettere for forbrugerne at spise og vælge et grønt måltid uden for hjemmet, ved at synliggøre de veganske muligheder online og i bybilledet.

Hvordan deltager min virksomhed?

Hvis jeres virksomhed vil deltage i kampagnen skal I have fokus på det plantebaserede måltid i januar – se retningslinjerne nedenfor. Grøn Januar-logoet skal bruges til promovering af plantebaserede produkter, retter og opskrifter og alt materiale, hvor Grøn Januar logoet bruges skal sendes til godkendelse på claire.demontreuil@vegetarisk.dk 

De samlede retningslinjer for deltagelse, information om tilmelding, link til logoer mm. kan findes i “Guide til deltagelse i Grøn Januar kampagnen 2024”. Tilmelding sker ved at sende logo på mail til claire.demontreuil@vegetarisk.dk. Ved tilmelding siger man ja til retningslinjerne, der er oplyst i ovenstående guide. 

Retningslinjer for deltagelse

Som deltagende supermarked er retningslinjerne følgende:

  • Skal have fokus på veganske varer i januar. Det kan være gennem spotvarer, tilbud og opskrifter, der giver inspiration til veganske retter.
  • Brug af Grøn Januar logoer til promovering af det veganske sortiment i tilbudsavisen, på hjemmeside og/eller på sociale medier.
  • Såfremt logoet kun bruges på hjemmeside/SoMe, skal der minimum laves 4 opslag i løbet af januar måned.

Som deltagende spisested gælder følgende retningslinjer:

  • Skal minimum have en 100 % plantebaseret ret på menuen
  • Hvis bestanddele i retten er tilberedt samme sted som animalske produkter, kan I stadige deltage, men det skal synliggøres klart i markedsføringen, hvor Grøn Januar logoet benyttes
  • Enten have tilbud på plantebaserede retter, tilføje en eller flere 100 % plantebaserede nyheder og/eller have betydelig øget synlighed på det plantebaserede i januar
  • Bruge Grøn Januar logoer i promovering af nyheder, plantebaseret sortiment, og/eller tilbud på sociale medier, skilte og lignende.
  • Minimum 4 opslag med logo på sociale medier, hvis logo ikke bruges fysisk på spisestedet

Som deltagende kantine er retningslinjerne følgende:

  • Skal minimum tilbyde én mættende 100% plantebaseret valgmulighed hver dag i januar
  • Logo kan bruges i kantinen til at informere om deltagelse i kampagnen eller sociale medier
  • Kantinen/frokostordningen kan herudover vælge at have en ugentlig 100 % plantebaseret dag eller servere plantebaseret hele måneden

Som deltagende producent gælder følgende retningslinjer:

  • Brug af Grøn Januar logoet i markedsføring af veganske produkter i januar
  • Minimum 4 opslag på tværs af sociale medier med brug af logo

Som deltagende grossist gælder følgende retningslinjer:

  • Lave tilbud og inspirerende opskrifter på jeres 100 % plantebaserede produkter til jeres kunder.
  • Brug af Grøn Januar logo i de fysiske butikker og/eller på hjemmeside eller minimum 4 opslag, hvis logo kun benyttes på sociale medier

Såfremt jeres virksomhed ønsker at deltage i kampagnen, men ikke passer ind under en af de ovenstående kategorier, skriv da til claire.demontreuil@vegetarisk.dk 

Til dig som forbruger

Til dig som forbruger kan du blot læne dig tilbage og glæde dig til kampagnen skydes i gang i januar. Du kan selvfølgelig som altid spørge dine favoritsteder om de ikke skal deltage eller efterspørge (flere) plantebaserede muligheder. På danmarkskortet herunder kan du se hvilke restauranter og spisesteder nær dig, der fejrer Grøn Januar.

Kortet vil blive opdateret når vi kommer tættere på januar.

Følg med på vores Instagram profil @groenjanuar og på vores facebook-side, hvor vi i løbet af januar vil poste konkurrencer, tilbud og nyheder i samarbejde med de deltagende virksomheder.

Deltagere i 2024

Herunder kan du se alle de virksomheder der allerede er tilmeldt Grøn Januar 2024. 

Tilmeld dig erhvervsnyhedsbrevet

Få de vigtigste erhvervsrelaterede nyheder om, hvad der rører sig inden for udviklingen af plantebaserede fødevarer.

*Obligatorisk
Back To Top