Styrk din markedsposition med plantebaserede fødevarer
Hvad er forretningsidéerne ved et godt plantebaseret sortiment?
- Du rammer en stor målgruppe: Udover vegetarer, veganere og laktoseintolerante er der en voksende gruppe af fleksitarer, dvs. personer, der ønsker flere kødfrie dage.
- Disse målgrupper er ofte loyale kunder og lægger typisk flere penge i butikken, da de køber mere grønt og økologi.
- At øge det plantebaserede sortiment spiller ind i flere supermarkedskæders miljøstrategier.
- At øge det plantebaserede sortiment spiller sammen med de nye kostråd.
- ”Spis planterigt, …”
- ”Spis flere frugter og grøntsager”
- ”Spis mindre kød – vælg bælgfrugter….”
- Brug produkter med mærkningsordning – det gør det lettere for forbrugerne at finde de vegetariske og veganske produkter på hylderne i butikkerne.
Få flere gode råd: Tag fat i DVF’s erhvervsteam på erhverv@vegetarisk.dk
Plantebaserede potentialer i supermarkederne
Mange butiksansatte i Danmarks supermarkeder kan nikke genkendende til, at efterspørgslen på plantebaserede alternativer i butikkerne er støt stigende. Dette resonerer med, at antallet af danskere, der ønsker at reducere deres animalske forbrug, herunder fleksitarer, vegetarer og veganere, vokser og vokser. Ifølge en forbrugerundersøgelse svarer lidt over halvdelen af respondenterne, at de plantebaserede alternativer er svære at finde i butikkerne. Supermarkederne står hermed i en unik position til at markedsføre produkterne og øge deres tilgængelighed overfor forbrugerne. Der er nemlig mange faktorer, der har indflydelse på, hvad forbrugerne køber i et supermarked, herunder skiltning, placering af produkter i butikken, tilbudsaviser, bundling, smagsprøver m.fl.
For at hjælpe supermarkederne med at blive endnu bedre på det plantebaserede område har vi i DVF indsamlet data i form af interviews med forskellige butiksansvarlige og observationer i lokale supermarkeder, med henblik på at identificere butikkernes muligheder og udfordringer i den plantebaserede omstilling. Herudover har vi udsendt et spørgeskema til vores forbrugerpanel, hvor vi spurgte ind til skiltning og placering af produkter i de specifikke butikskæder. Vores anbefalinger hviler på denne data samt data fra andre organisationer.
Se mere om vores data i “Data og metode” afsnittet.
Guide til indkøbere og uddelere: Hvad skal indgå i det plantebaserede sortiment?
Denne oversigt har til formål at give indkøbere og uddelere i danske supermarkeder et overblik over, hvad deres plantebaserede sortiment bør omfatte for, at deres kunder kan lave et fyldestgørende plantebaseret indkøb til morgen, middag og aften.
Varerne omfatter dagligvareprodukter, som indgår i en varieret, sund kost samt varer til festlige og knap så sunde anledninger.
Tre sortimenttyper
Vi har opstillet tre typer sortimenter: basis, udvidet og luksus:
- Basissortimentet består af de produkter, som minimum skal være til stede i supermarkedet og kan udvides yderligere med nedenstående kategorier.
- Udvidetsortimentet udvider basissortimentet med flere produkttyper og flere varianter af basisprodukterne. Fx et udvalg af forskellige bælgfrugter, både forkogte og tørrede, eller flere smagsvarianter af en plantebaseret “yoghurt”. Variationer kan også opnås ved at tilbyde samme type produkt fra forskellige producenter, der fx kan adskille sig på pris, økologi og smag.
- Luksussortimentet udbygger yderligere basis- og premium-sortimentet med specialvarer, produkter fra mindre leverandører eller basisvarer af særlig høj kvalitet med dyre råvarer.
Basissortimentet vil typisk være relevant for mindre butikker og discountbutikker med et begrænset antal varenumre, mens udvidet- og luksus-sortimentet kan forventes at være i større, velassorterede butikker.
Alle produkter i oversigten er plantebaserede og er derfor uden animalske ingredienser. Produkter med anførselstegn, fx plantebaseret “piskefløde”, er derfor en plantebaseret variant af en animalsk piskefløde.
Frisk frugt og grønt er ikke en del af oversigten.
Den fulde rapport kan købes ved at skrive til erhverv@vegetarisk.dk.
Få inspiration til konkrete produkter og leverandører
For at få idéer til konkrete plantebaserede produkter og aktuelle leverandører, kan man få inspiration på veganskunivers.dk
Få endnu mere indsigt i den grønne forbrugergruppe
DVF laver hvert andet år en forbrugerundersøgelse for at tage temperaturen på den plantebaseret levevis i Danmark. Seneste undersøgelse er fra 2021, hvor over 4.000 respondenter besvarede vores spørgeskema på mere end 100 spørgsmål.
Forbrugerundersøgelsen giver indblik i, hvad den grønne forbrugergruppe har af præferencer for deres fødevarevalg, og hvad de savner i supermarkederne. Vi kan allerede afsløre, at noget af det, der efterspørges mest, er et stort lokalt og økologisk udvalg af frisk frugt og grønt.
Der er sket store ændringer i danskernes holdning til grønne måltider, og markant flere ønsker at reducere det samlede kødforbrug. Her kan du blive klogere på forbrugernes efterspørgsel, samt deres motiver og præferencer, når det gælder det plantebaserede og det økologiske.
Præferencer for økologi, lokal produktion og clean-label
Vores forbrugerundersøgelser viser, at grønne forbrugere foretrækker økologiske produkter frem for konventionelle. Derfor anbefaler vi, at supermarkederne så vidt muligt prioriterer plantebaserede produkter, der er økologiske, for at imødekomme målgruppens præferencer.
Vi ser også en stærk tendens til, at den grønne forbrugergruppe ønsker produkter, der er produceret lokalt og består af rene råvarer uden for mange tilsætningsstoffer.
Læs mere om økologipræferencer i det vegetariske forbrugersegment i vores pjece Vegetarisk og Økologisk.
Antallet af fleksitarer er stigende
Primære motiver for at spise mindre kød og mere plantebaseret
Formål
Dansk Vegetarisk Forening undersøger årligt 15 forskellige, danske supermarkeder for at få en status på udbuddet og priserne inden for plantebaserede produkter.
Formålet med undersøgelsen er også at nudge supermarkederne til at skabe et større, mere varieret og billigere plantebaseret sortiment.
Metode
Der gennemføres besøg i 39 butikker (3 forskellige filialer af 13 forskellige supermarkeder) samt 2 online-supermarkeder.
Hylder, køle- og frysediske samt kategorier er blevet gennemgået for 68 forskellige typer varer, såsom plantedrikke, veganske “bøffer”, vegansk pålæg, vegansk is, økologiske kikærter, nødder og kerner, økologisk frugt og grønt i sæson.
I alt måles supermarkederne på 122 parametre.
Inden for plantedrikke er der f.eks. målt på varianter, pris, økologisk version og placering.
Med placering menes der, at hvis fx plante-yoghurten er placeret ved siden af den animalske yoghurt, giver det flere point, end hvis den kun står på en separat hylde for plantebaserede produkter.
Spotvarer bliver ikke medtaget i undersøgelsen.
Prisvindere og scorer
Årets Plantebaserede Supermarked er det supermarked, der får den højeste samlede score. Der kan maksimalt scores 100 point.
I 2022 vandt Bilka prisen med 84 point, for fjerde år i træk.
Årets Plantebaserede Discount Supermarked er for lavprisvarehuse, som har et mindre sortiment af produkter, og som skiller sig en del ud på prisen.
I 2022 vandt Lidl prisen. Netto har vundet denne pris i 2021 og 2020.
Årets Højdespringer blev indført i 2020 og sammenligner supermarkedernes score fra år til år. I 2022 var Irma det supermarked, der havde udviklet sig mest. De havde gået op med 41 % ift. sidste års score.
I 2021 var Føtex det supermarked, der havde udviklet sig mest.
Bedst-i-pris er det supermarked med de laveste priser på forskellige basisvarer.
Basisvarerne er udvalgt efter, hvad forbrugerne efterspørger, fx økologisk plantepostej og vegansk “ost”.
I 2022 vandt Bilka for andet år i træk.
Tilmeld dig erhvervsnyhedsbrevet
Få de vigtigste erhvervsrelaterede nyheder om, hvad der rører sig inden for udviklingen af plantebaserede fødevarer.