Onsdag den 5. april 2023
Salget af plantebaserede fødevarer i Danmark er steget med 17 % siden 2020 og er nået et rekordhøjt niveau på 784 mio. kr. Det viser tal fra en ny rapport fra den internationale NGO Good Food Institute Europe (GFI Europe).
GFI Europe har analyseret data fra NielsenIQ og fundet, at Danmarks plantebaserede sektor stadig står stærkt med en vækst på 10 % sidste år. Nogle plantebaserede kategorier er vokset langt mere end deres animalske modstykker og er mindre påvirkede af inflationen end de animalske alternativer.
Danmark har nu Europas næsthøjeste salg af plantebaseret mælk pr. indbygger, kun overgået af Sverige. Plantedrikke udgør nu 7 % af Danmarks samlede marked for mælk – et salg, der voksede til 346 mio. kr. i 2022. Salget af plantebaseret mælk er steget med 17 % mellem 2020 og 2022, mens salget af animalsk mælk er faldet med 10 % i samme periode.
Selv om salget i kroner af plantebaseret kød er fladet ud, delvist på grund af faldende priser, er enhedssalget af forpakket plantebaseret kød steget med 3 %. Til sammenligning er salget af animalsk kød i supermarkederne faldet med 4 %. Plantebaserede kødalternativer var også mindre påvirkede af inflation i 2022. Priserne på plantebaseret kød steg sidste år med kun 1,5 %, mens priserne på konventionelt kød i samme periode steg med 12 %.
Enhedssalget af plantebaseret ost er steget med 12 % fra 2020 til 2022, mens salget af animalsk ost faldt med 0,4 %. Denne kategori er også mindre påvirket af sidste års inflation. Prisen på plantebaseret ost faldt med 1 %, mens priserne på anomalsk ost steg med hele 14 %.
I mellemtiden har andre kategorier oplevet tocifret vækst. Enhedssalget af plantebaseret smørepålæg er steget med 54% og plantebaserede færdigretter har set en vækst på 94 % fra 2020 til 2022. Den gennemsnitlige pris på en plantebaseret færdigret faldt også med 1 % i 2022.
Undersøgelse på tværs af 13 europæiske lande
Disse, samt flere, tal er en del af GFI Europas analyse af data fra 13 europæiske lande, som fandt, at salget af plantebaserede fødevarer er vokset med i gennemsnit 22 % i perioden og i 2022 nåede en samlet værdi på 5,7 mia. euro.
Carlotte Lucas, senior corporate engagement manager hos GFI Europe, siger:
“Disse tal afslører en stor og voksende appetit på plantebaserede fødevarer i Danmark, især når prisen på disse fødevarer falder, og nye muligheder bliver mere attraktive for forbrugerne”.
“Den danske regering har gjort det rigtige ved at investere i udviklingen af denne voksende sektor for at imødekomme efterspørgslen og opbygge et mere bæredygtigt fødevaresystem, og virksomheder bør have tillid til at fortsætte med at udvikle nye og bedre produkter i denne sammenhæng. Resten af Europa bør følge Danmarks eksempel på dette område.”
Rune-Christoffer Dragsdahl, generalsekretær for Dansk Vegetarisk Forening, siger:
“Disse data bekræfter den vedvarende vækst på markedet for plantebaserede fødevarer, samt hvordan det gradvist erstatter en del af det eksisterende marked for animalske fødevarer. For at sikre en hurtigere vækst i de kommende år har vi brug for flere politiske initiativer, i særdeleshed mangler vi en målsætning for den offentlige sektor, reformer af uddannelsessystemet og efteruddannelse af ansatte i fødevarebranchen. Derfor ser vi meget frem til regeringens kommende nationale handlingsplan for plantebaserede fødevarer.”
Om tallene:
Tallene for det danske marked for plantebaserede fødevarer er baseret på salg- og markedsresearch fra en af de førende, globale leverandør af information og indsigt, NielsenIQ. Datasættene fra Nielsen er lagt til grund for analysen og følgende bearbejdning af tallene. NielsenIQ har trukket tal for perioder á 52 uger, 104 uger og 156 uger med afslutning den 31. december 2022.
De øvrige lande i undersøgelsen er Belgien, Frankrig, Tyskland, Italien, Holland, Polen, Portugal, Rumænien, Spanien, Sverige, Østrig og Storbritannien.