Hvilke supermarkeder er de bedste til at sætte plantebaserede varer og økologi på hylderne og gøre det nemt at vælge grønt? Det blev afsløret lørdag eftermiddag, da Dansk Vegetarisk Forening uddelte prisen for Årets Plantebaserede Supermarked under messen Plant Food Festival i Øksnehallen.
Resultaterne viser en branche i bevægelse, hvor flere kæder lige nu styrker deres indsats for at gøre plantebaserede valg mere tilgængelige i danskernes hverdag gennem bl.a. udvalg, pris og placering i butikkerne.
Nemlig.com fastholder den grønne føretrøje
Nemlig.com fastholder sin placering med et bredt sortiment, stærkt fokus på økologi og skarpe priser, der gør det lettere for flere kunder at vælge plantebaseret. Derfor er Nemlig.com kåret til Årets Plantebaserede Supermarked.
Cathrina Dybdahl, ESG og kommunikationsdirektør hos Nemlig.com, fremhæver, at fastholdelsen af titlen afspejler en langsigtet indsats for at gøre grønne valg tilgængelige for alle:
“Vi er så glade for, at vi har vundet prisen som årets plantebaserede supermarked igen i år. Det er vigtigt for os, at vi kan tilbyde et bredt sortiment til vores kunder, men endnu vigtigere at gøre det til så god en pris, at vi kan få mange flere med på den rejse. Vi glæder os til at fortsætte arbejdet de næste mange år.”

Lidl vinder discountkategorien
Lidl belønnes med titlen som Årets Plantebaserede Discountsupermarked for at koble lave priser med et voksende plantebaseret sortiment og en klar, offentlig målsætning om at øge salget af plantebaserede fødevarer betydeligt frem mod 2030.
Indkøbsdirektør Peer Sandtner understreger, at arbejdet er en del af en strategisk satsning på sundhed og klima.
“Vi har en klar målsætning om at øge salget af plantebaserede fødevarer med 20 procent i 2030 i forhold til 2023, fordi plantebaserede fødevarer har en positiv afsmitning på både menneskers og planetens sundhed, og derfor er vi utrolig glade for prisen som Årets Plantebaserede Discountsupermarked. For os handler det om at gøre det grønnere valg enkelt og til en pris hvor alle kan være med, og det belønnes vi for,” siger han og fortsætter:
“Vores mange dygtige kollegaer arbejder hver dag på at udvide vores veganske og vegetariske sortiment, så vi kan imødekomme kundernes efterspørgsel efter plantebaserede alternativer. Derfor er det fantastisk med denne anerkendelse fra Dansk Vegetarisk Forening af vores arbejde.”
Super Brugsen er årets højdespringer
Super Brugsen får hæderen som Årets Højdespringer for den største fremgang i sortiment og for at flytte plantebaserede varer frem i butikken, så valget bliver både synligt og naturligt for kunderne. Coop vandt prisen med Irma for to år siden og med Coop365 sidste år.
“Vi i Coop er utrolig glade og stolte over at modtage prisens som årets højdespringer for tredje år – denne gang med Super Brugsen. Vi arbejder aktivt med den grønne omstilling i Coop og ønsker at bidrage til en grønnere og mere bæredygtig fremtid. I år har vi gjort det ved at aktivere flere plantebaseret varer i vores kampagner og i vores kølediske ved siden af de animalske produkter med det formål at gøre det grønne valg mere tilgængeligt for vores kunder En stor tak til DVF for sparring, og til alle vores kollegaer i Coop på tværs af Coops hovedkontor og vores butikker, som får det til at ske i praksis,” siger Nini Bagger, kategoriplanlægger i Coop – Plantebaseret.
Netto vinder bedst i pris
Netto anerkendes for at tilbyde et fast udvalg af plantebaserede basisvarer til et prisniveau, der gør det muligt for endnu flere at spise grønnere i dagligdagen.
Kommerciel direktør i Netto Kristine Marie Thøgersen understreger, at lave priser er afgørende for den grønne omstilling i detailhandlen:
“I Netto er pris vigtig, og pris må ikke blive en hindring for at handle mere grønt og tilvælge en plantebaseret kost. Vi skal som Danmarks største dagligvarekæde sikre, at vi tilbyder danskerne et spændende grønt sortiment og plantebaserede retter til skarpe priser. Derfor er vi meget stolte over at modtage prisen bedst i pris fra Dansk Vegetarisk Forening.”

Det handler om at sætte mål
Ifølge Dansk Vegetarisk Forening handler udviklingen ikke længere kun om at have det største udvalg, men om at sætte mål, data og strategisk retning i dagligvarebranchen.
“Vi ser nu, at flere kæder sætter konkrete mål for plantebaserede fødevarer og bruger data til at følge udviklingen. Det betyder bedre sortimenter, mere gennemtænkte løsninger og et stærkere fokus på både sundhed og klima. Det er en positiv bevægelse for danske forbrugere,” siger Marie Luja Rasmussen, der er markedskonsulent for detail og foodservice i Dansk Vegetarisk Forening.
Forbrugerne kårede også årets produkter
Danskerne har også stemt på deres plantebaserede favoritprodukter. Afstemningen er foregået i efteråret 2025, og disse to priser blev også offentliggjort på Plant Food Festival.
Naturlis Smørbar vandt prisen som Årets Plantebaserede Produkt, mens Tempty Foods fik prisen for Årets Nye Produkt med deres Spicy Korean Stick.


Om undersøgelsen
Undersøgelsen dækker 15 supermarkeder, heraf to online.
Tre butikker per kæde er besøgt fysisk, og online-butikker er vurderet via tre testkøb.
Supermarkederne er vurderet på 144 parametre inden for udvalg, pris, økologi, placering og tilgængelighed af plantebaserede basisvarer, herunder yoghurt, burger, pølser, is, kage, pålæg, vegansk cuisine, planteproteiner og bælgfrugspasta.
Også varer som linser, bønner, nødder, kerner og økologisk dansk frugt og grønt i sæson
Bedst i pris bygger på en kurv med 13 faste varer, hvor kædernes indsendte priser er verificeret i butikkerne.
I bedst i priser er det specifikt 13 udvalgte basisprodukter som økologisk havredrik, økologisk plantepostej, økologiske linser, økologiske svampe, falafel, burgerbøffer og hummus. Tilbudsvarer indgår ikke.

