Skip to content

IKEA går all-in på Det Grønne Hjerte og nye veganske retter

Ikea-veganske-retter
21. marts 2018
DVF2
ikea-veganske-retter
ikea-veganske-retter

IKEA går all-in på Det Grønne Hjerte og nye veganske retter

IKEA har længe været mere end bare en møbelforhandler. Siden 2015 har de både i deres bistro og butik langet en vegansk udgave af deres populære köttbullar over disken; de famøse grøntsagsboller med kikærter, ærter, gulerødder, peberfrugt, majs og grønkål. Og nu er tiden kommet til nye veganske retter og et stærkere samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening.

Det Grønne Hjerte og IKEA

Her i 2018 udvider de det veganske sortiment i alle deres restauranter, og de er gået all-in på vores mærkningsordning Det Grønne Hjerte efter at have testet det i det foregående år. 

“Vores samarbejde startede sidste år, hvor DVF bidrog til udviklingen af en ny vegansk ret i vores restauranter. Vi har nu udvidet samarbejdet med mærkningsordningen og ser DVF som en god sparringspartner på vores rejse mod mere bæredygtig og sund mad i IKEA,” fortæller Salgs- og Produktchef for IKEA FOOD, Daniel Riva.

I DVF ser vi det som en utroligt vigtig opgave at sørge for, at både vegetarer, veganere og folk interesserede i at spise mere grønt altid har en mulighed for at vælge det grønne måltid til – hvad end det er på en restaurant i deres lokale by eller på et besøg i IKEA. Og det er også en af grundene til, at IKEA med de nye retter forsøger at omfavne forskellige måde at spise på.

Da IKEA er for mange mennesker, vil vores restaurantmenu fortsat indeholde både kød og plantebaserede muligheder – for os handler det ikke om at fjerne retter, men at sikre, at der er alternativer for alle,” udtaler Daniel Riva.

 

Mærket skaber tryghed

Formålet med Det Grønne Hjerte er at skabe tillid til de retter og produkter, som folk spiser. Det er ikke nok at sige, at retterne er veganske eller vegetariske. Mærket sørger for, at produktet er godkendt efter de standarder, som Dansk Vegetarisk Forening har vedtaget.

Mærket gør det nemmere for vores gæster i restauranterne at finde de retter, som er frie for animalske produkter. Ligeledes skaber det en ekstra tryghed hos de gæster, som ønsker et plantebaseret måltid, at se det grønne mærke som flere og flere kender til,” fortæller Daniel Riva.

Og det er vigtigt, når IKEA Danmark har mere end 6 millioner besøgende i deres restauranter og bistroer om året.

 

Nye, lækre retter på menukortet  

Skal du snart en tur i IKEA? Så har du nu mulighed for både at smage en varmt ret, kold ret og en dessert – alle tre er 100 % veganske. Læs mere om de forskellige retter nedenfor:

  • Varm ret: Grøntsagsboller med hvedekerner, tomat og spinat ragout, broccoli, hakket persille og gærflager (28kr)
  • Kold ret: Stor salat med bønnemix, cherrytomater, babyspinat, broccoli fehår, toscana salat, olivenmix og solsikkekerner (45kr)
  • Dessert: Banankage med nøddemix og ribs (19kr)

 

Veggie-hotdog på vej til Danmark 

Desuden arbejder IKEA på en Veggie hot dog til sortimentet og tester den i øjeblikket i IKEA i Sverige. Denne hot dog er også en del af IKEAs ambition om at tilbyde mad, der er godt for både mennesker, dyr og planeten – også når det skal gå hurtigt på indkøb:

“Baseret på IKEAs vision om at skabe en bedre hverdag for de mange mennesker, vil IKEA FOOD gerne inspirere folk til en sundere og mere bæredygtig livsstil ved at tilbyde lækker mad, der har en positiv indflydelse på menneskene og planeten,” fortæller Daniel Riva.

Pølsen, der testes i Sverige, er stadig under udvikling for netop at finde den rette balance og kombination af ingredienser.

Vi er i tæt dialog med IKEA og forventer snart at kunne melde ud, om hot dog’en bliver vegansk eller vegetarisk.

Seneste nyt

Back To Top