Skip to content

Ny rapport: Markedet for alternativer til kød vil fortsætte opad

21. december 2022
Berit Ertmann
lilla-stangbnne

Tirsdag den 20. december 2022

Ny, stor rapport: Markedet for alternativer til kød vil fortsætte opad

En ny markedsrapport om den plantebaserede og økologiske fødevaresektor i Danmark viser, at der er sket en stor stigning i antallet af beskæftigede med plantebaserede fødevarer. Tallene viser også, at forbrugerne efterspørger sunde plantebaserede fødevarer, der er nemme at bruge i køkkenet.

Hvis vi skal følge de nye danske kostråd og nå de nationale klimamål er det nødvendigt med en omlægning af fødevaresystemet i retning af flere planter. Globalt set er der samtidig et kæmpestort marked for plantebaserede fødevarer, hvor danske producenter har mulighed for at tage værdifulde markedsandele. En ny markedsrapport udarbejdet af Plantebaseret Videnscenter i samarbejde med Plantebranchen giver nu svar på, hvordan vi kan nå disse mål. 

Rapporten sætter fokus på den plantebaserede fødevaresektor igennem hele den danske værdikæde fra jord til bord, herunder økologiens betydning, og indeholder en stor mængde detaljeret data. Tallene peger bl.a. på, at der er sket en stigning på hele 33 % i antallet af beskæftigede med plantebaserede fødevarer hos producenterne. Den største stigning findes hos de producenter, der udelukkende producerer plantebaserede fødevarer, hvor der ses en fordobling af beskæftigede i løbet af tre år. Antallet af beskæftigede på gartnerier og avlere af frugt og grøntsager er steget med 21 % på tre år. 

Rapporten viser desuden, at der også blandt forbrugerne er efterspørgsel på de plantebaserede produkter. Forbrugerne efterspørger produkter med en lav grad af forarbejdning, og som samtidig er nemme at anvende i køkkenet. Tallene tyder på, at markedet for køderstatninger og alternativer til kød vil fortsætte med at stige, og at en del producenter i den seneste tid har rettet salget mod den store del af befolkningen, der har en eller flere ugentlige kødfrie måltider, frem for kun at fokusere på veganere, vegetarer og fleksitarer. 

Det giver et større kundegrundlag og betyder samtidig, at mange producenter har fået fokus på at lancere varer med en lavere pris. 

Projektleder Daniel Barrera Madsen ser med tilfredshed på rapporten, fordi den bidrager til at skabe et godt fundament for den plantebaserede sektor i Danmark.

”Det er vigtigt, at vi får skabt en konsensus om, hvad og hvordan vi måler på den plantebaserede sektor i Danmark, herunder økologiens andel. Det giver os gode muligheder for at følge udviklingen og sætte de rette projekter og tiltag i gang for at accelerere den,” siger han.

40 landmænd kan dække hele Danmarks behov for bælgfrugter

De nye tal peger på, at Danmark om blot to år kan have fordoblet arealet, hvorpå der bliver produceret bælgplanter til humant konsum – endda med primært økologisk produktion. Bælgplanter har allerede set en stor opblomstring de sidste tre år, men dette har hovedsageligt været hestebønner og ærter til modenhed, som bliver brugt til dyrefoder. Landbruget er klar på en omstilling til menneskeføde, men der skal også være en efterspørgsel fra markedet, før der kan omlægges fra foder til konsumproduktion. 

”Senest har Seges Innovation, Frej og Landbrug & Fødevarer hjulpet 40 landmænd, der både har kompetencer og areal til at dyrke planteprotein. Hvis de 40 landmænd bliver mødt positivt af markedet, så vurderer jeg, at de alene vil kunne dække hele Danmarks befolknings behov af bælgfrugter i forhold til kostrådene,” siger Lærke Kirstine Lund, der er sektorchef for planter og planterige fødevarer hos Landbrug & Fødevarer, i forbindelse med tilblivelsen af rapporten.

Forbrugernes køb af bælgfrugter i detailhandlen har set en nylig nedgang, mens plantebaseret mejeri og køderstatninger holder niveau efter en turbulent tid efter coronaepidemien. Økologiandelen af de købte forarbejdede plantebaserede produkter ser også en tilbagegang i første halvår af 2022. Katrine Ejlerskov, der er centerleder for Plantebaseret Videnscenter, ser et behov for at øge kendskabet til, hvordan der kan laves nem og sund mad med bælgfrugter.

”Vi er i de indledende faser for at udvikle et bælgfrugtspartnerskab med en række organisationer og holder et fællesmøde med de største supermarkedskæder i januar for at høre, hvilke muligheder detailhandlen ser for at øge salget af bælgfrugter og diskutere mulige tiltag,” siger hun.

Og der er grund til optimisme, for 44 % af danskerne tror, at de vil spise en mere plantebaseret kost i fremtiden (L&F 2021) og op mod 60 % har et ønske om at reducere deres kødforbrug (Coop Analyse og DVF 2022). Men vilje er ikke altid nok, da barrierer som indkøbs- og madlavningsvaner gør det svært at efterleve. 

”Danskerne har brug for inspiration, nye opskrifter og smagfulde produkter, der nemt kan gøre den plantebaserede madlavning til en succes. Her spiller foodservice en vigtig rolle i omlægningen til en plantebaseret kost, da de madprofessionelle er klædt bedre på til at arbejde med det plantebaserede køkken, dog har mange stadig behov for efteruddannelse”, siger Julie Donatzsky fra Plantebranchen.

 

Markedsrapporten kan findes på Plantebaseret Videnscenters hjemmeside.

Rapporten er udarbejdet af Dansk Vegetarisk Forening og Økologisk Landsforening i regi af Plantebaseret Videnscenter og Plantebranchen og er støttet af Fonden for Økologisk Landbrug.

Back To Top