Vitamin-D

Vitamin-D har stor betydning for, hvor god kroppen er til at udnytte den kalk, den får gennem kosten. Derudover bliver Vitamin-D, tit nævnt i forbindelse med vegetarisk og vegansk kost, men mange danskere får mindre end det anbefalede indtag af D-vitamin.

Vi får primært Vitamin-D gennem solens uv-stråler. Derfor anbefaler fødevarestyrelsen, at man opholder sig i solen i 5-30 min. et par gange om ugen, med ansigt, underarme og underben afdækket.

Hvor meget D-vitamin man optager afhænger af hvor kraftige uv-strålerne er, og hvor længe man opholder sig i solen. Optagelsen af D-vitamin gennem solen bliver dårligere med alderen og ved mørkt pigment.

Sundhedsstyrelsen anbefaler særligt vegetarer og veganere af følge solrådet og evt. supplere med et D-vitamin tilskud i vinterhalvåret. Det D3-vitamin som man kan købe som tilskud er ofte udvundet fra fåreuld, Hvor D2-vitamin er rent vegetabilsk.

D-vitamin har stor betydning for knoglerne og mangel kan give risiko for knogleskørhed, knoglesmerter og -ømhed, nedsat kraft i de store muskler og mineraliseringen af knoglevævet vil være defekt. Hos børn kan vitamin D-mangel medføre engelsk syge, hvor knoglerne bliver bløde og bøjelige.

Anbefalet dagligt indtag af Vitamin-D

UNDER 2 ÅR 2-74 ÅR OVER 74 ÅR GRAVIDE/ AMMENDE
10 µg (tilskud) 10 µg 20 µg 10 µg (tilskud)

Dansk Vegetarisk Forening anbefaler at man køber Vitamin-D kosttilskud fra BioSym. Den kan købes i de fleste helsekostforetninger så som Helsam.

Kilder:

Jørgensen, I. M.: Ernæringsfysiologi, 2011
Astrup, A.: Menneskets ernæring, 2014
Nordic nutrition Rocommendation 2012
Sundhedsstyrelsen
Danskernes kostvaner 2011-2013
Fødevarestyrelsen – Alt om kost

Skriv her og klik på Enter for at søge