Fedt

Fedt har forskellige funktioner i vores kroppe og er et nødvendigt næringsstof på mange måder. Fedt indgår i opbygningen af cellemembraner, det fungerer som transportør for fedtopløselige vitaminer og er varmeisolerende og beskyttende overfor organer. Men det er også en kilde til energi, hvor fedt bidrager med mere end dobbelt så meget energi pr. gram som kulhydrat og protein1.

Fedt kommer i tre overordnede grupper; mættet fedt, transfedtsyrer og umættet fedt. Indtaget af mættet fedt og transfedtsyrer er oftest begrænset på en plantebaseret kost, da planter indeholder store mængder umættet fedt. Det betyder, at indtaget af umættet fedt oftest er forholdsvis højt. Det er fordelagtigt, da den fordeling af fedttyper er forbundet med lavere risiko for livsstilsygdomme2.

I kategorien umættet fedt indgår to essentielle fedtsyrer, som kroppen ikke selv kan danne, og som derfor skal indtages med kosten. En af dem er den kendte Omega-3, som spiller en vigtig rolle i cellemembraner og i udviklingen af hjernen. Der findes forskellige typer af Omega-3, hvoraf den ene kan fås fra planter, og de andre, som nok også er mest kendte, primært findes i fiskeolie. Hvis der indtages tilstrækkeligt af Omega-3 fra planter, vil kroppen selv kunne danne den Omega-3, som ellers typisk fås fra fisk3. Dog er effektiviteten af denne omdannelse ikke helt afklaret4, og der kan være behov for at supplere kosten med tilskud. Dette gælder især gravide, da Omega-3 påvirker fostrets udvikling. Selvom myndighederne anbefaler et tilskud af fiskeolie, kan der i stedet for tages et tilskud af alger, da dette giver den samme type af Omega-3 som fisk5.

Eksempler på kilder til Omega-3, inklusiv mængde, i vegetabilske fødevarer

FØDEVARE PR. 100 GRAM
Hørfrø olie 53,3mg
Hørfrø 16,3mg
Valnøddeolie 10,4mg
Rapsolie 8,69mg
Valnødder 7,5mg
Sojaolie 6,89mg

Du kan selv finde indholdet i dine egne foretrukne fødevarer via DTUs fødevaredatabase: http://frida.fooddata.dk

1. I. M. Jørgensen og N. Holmquist, Ernæringsfysiologi – en grundbog, 2. udgave, København: Munksgaard, 2015.

2. P. Pérez-Martinez, D. P. Mikhailidis, V. G. Athyros, M. Bullo, P. Couture, M. I. Covas og J. … López-Mirnanda, »Lifestyle recommendations for the prevention and management of metabolic syndrome: an international panel recommendation,« Nutrition Reviews, årg. 75, nr. 5, pp. 307-326, 2017.

3. N. C. Ministers, Nordic Nutrition Recommendations 2012, København: Nordic Council of Ministers, 2014.

4. F. Philips, »Vegetarian nutrition,« Nutrition Bulletin, nr. 30, pp. 132-167, 2005.

5. M. Felding og T. Schmidt Hansen, Den plantebaserede kost, Muusmand sundhed, 2016.

Skriv her og klik på Enter for at søge