SYNLIGHED
Placering, skiltning og bundling

Placering af de plantebaserede produkter

Det er ofte begrænset plads, der gør, at forskellige detailkæder placerer de vegetariske og veganske produkter enten samlet eller spredt i butikken. Nogle butikker samler fx de vegetariske og veganske produkter i én kølemontre, mens andre sætter de plantebaserede varer ved siden af de animalske varianter, fx plantepostej ved siden af leverpostejen.

Som udgangspunkt anbefaler Dansk Vegetarisk Forening at placere de plantebaserede varer ved siden af de animalske varianter for at eksponere de forbrugere, der ønsker at spise mere grønt, for det grønne alternativ. Når forbrugeren fx leder efter leverpostej til madpakken og går i pålægsafdelingen, bliver det nemmere at tilvælge det grønne alternativ, plantepostejen, når den alligevel er placeret samme sted.

Når de veganske og vegetariske varer derimod er placeret for sig selv, og måske endda med en skiltning såsom “Veganer” (her anbefaler vi i stedet “Plantebaseret” eller “Vegetarisk”/”Vegansk”), bliver den store gruppe af forbrugere, der gerne vil spise grønnere, oftere ekskluderet, medmindre de aktivt søger over i denne afdeling. Dog gør denne løsning det nemmere for forbrugere, der spiser vegansk og vegetarisk, at finde varerne – men igen – tydelig skiltning kan afhjælpe dette.

Skilt tydeligt for de vegetariske og veganske varer i supermarkedet

Som forbruger kan det være svært at finde de vegetariske og veganske varer i supermarkederne. Vi hører af og til uddelere hævde, at ”veganerne skal nok finde dem”, men den store kundegruppe, der ønsker at spise mere klimavenligt, finder dem typisk ikke. Her er det vigtigt at hjælpe kunden i indkøbsøjeblikket, så de får øje på de grønne valgmuligheder – hvorfor vi anbefaler tydelig skiltning.

Skiltningen kan skabe større omsætningshastighed for de klimavenlige produkter og herved bidrage til at reducere kædens årlige CO2-udslip – og i øvrigt spare tid for kunderne.

Brug bundling til at sælge mere af udvalgte varer

Bundling kan være et stærkt redskab til at få kunderne til at tage specifikke produkter i kurven. Hvis et supermarked ønsker at sælge flere blomkål, kan blomkålene fx sættes sammen med kartoflerne med et skilt, hvor der står “Kog mig med kartoflerne”. Ved at sætte varer sammen og give eksempler på, hvordan de kan tilberedes til en ret, kan supermarkedet skabe mersalg af de udvalgte varer – her blomkål og kartofler. Samtidig kan bundlingen hjælpe og inspirere kunden i indkøbssituationen til at afprøve nye fødevarer og opskrifter.

Skriv her og klik på Enter for at søge