Hvad siger de officielle kostråd?

Hvad siger kostrådene om vegetabilske versus animalske fødevarer?

I Danmark er det Fødevarestyrelsen, der udarbejder de officielle kostråd, som vi anbefales at følge for at nedsætte risikoen for bl.a. hjerte-kar-sygdom og type 2 diabetes. Hvad anbefales her? Kort sagt: Flere planter.

Nedenfor ses alle 10 officielle kostråd. De grønne er dem, hvor vi anbefales at spise mere af noget og de røde er dem, hvor vi anbefales at skære ned på noget.

De Officielle Kostråd fra Fødevarestyrelsen

  1. Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  2. Spis frugt og mange grøntsager* (600 g i alt, mindst halvdelen grøntsager)
  3. Spis mere fisk (350 g ugentligt, heraf min. 200 g. fed fisk)
  4. Vælg fuldkorn (spis min. 75 g dagligt)
  5. Vælg magre mejeriprodukter (250-500 ml. dagligt er passende i en dansk kost)
  6. Vælg magert kød og kødpålæg (max 500 g rødt kød*** ugentligt***)
  7. Spis mindre mættet fedt (max 10 % af det daglige energiindtag)
  8. Spis mad med mindre salt (max 5-6 g dagligt)
  9. Spar på sukkeret (max 10 % af det daglige energiindtag)
  10. Drik vand

* inkl. bælgfrugter
** kød fra firbenede dyr, fx. oksekød, svinekød og lammekød
*** inkl. forarbejdet kød, fx. skinke, leverpostej, kyllingepålæg, salami og bacon

Oversat til praksis betyder det: spis mere frugt, grøntsager, bælgfrugter, fuldkorn, fisk og drik vand. Spis mindre salt, sukker, mættet fedt og rødt og forarbejdet kød.

Dernæst er der råd om, at hvis vi vælger at indtage kød eller mejeriprodukter, så bør de fedtfattige varianter vælges.

 

Der er ingen officiel anbefaling om, at vi skal spise kød eller drikke mælk

Som det ses i rådene, er der ingen direkte anbefaling fra Fødevarestyrelsen om at drikke mælk eller at spise kød hver dag, heller ikke hvidt kød såsom kylling.

Det, rådene omkring kød og mælk betyder, er, at hvis vi drikker mælk eller spiser kød, bør vi vælge de magre varianter. Der er ikke evidens for, at det forbygger kroniske sygdomme at indtage de produkter, og derfor er der ikke et eksplicit råd om at gøre det. Det gælder i øvrigt også æg. Fødevarestyrelsen anbefaler, at raske mennesker kun spiser max 1 æg dagligt, og folk med forhøjet kolesterol bør kun spise max 3-4 æg om ugen.

Hvorfor får vi så altid at vide, at man skal drikke en halv liter mælk om dagen?

Denne er én af de mange stædige myter, der forvirrer danskerne heriblandt de sundhedsprofessionelle. Helt fra vi er børn ”lærer” vi, at mælk er vigtigt og giver stærke knogler. Desværre er det at opbygge stærke knogler ikke så enkelt som bare at drikke mælk, hvilket tydeligt ses ved, at hver 3. danske kvinde over 55 lider af knogleskørhed. Komælk eller calcium alene beskytter ikke knoglerne, og der er intet kostråd om, at vi skal drikke en halv liter mælk dagligt. Det er en myte. Anbefalingen er, at 250-500 ml. dagligt er passende i en dansk kost. Dette hænger særligt sammen med, at en dansk kost er fattig på andre calciumkilder såsom bønner, nødder, grønne grøntsager m.v. Læs en forklaring af kostrådet om mælk her.

Bør man spise fisk?

I Danmark er der et direkte råd fa Fødevarestyrelsen om, at man bør spise fisk. Hvorfor egentligt det? Dette råd skyldes, at der ses en sammenhæng mellem mere fisk i kosten og en lavere risiko for hjertesygdom. Dette er gældende for folk, der følger en dansk/vestlig kost, hvilket formentligt til dels hænger sammen med, at mere fisk i kosten betyder mere omega-3 og mindre rødt kød.

Hvis man spiser en plantebaseret kost, er der ikke evidens for, at tilføjelsen af fisk vil medføre sundhedsfordele. Faktisk kunne fisken her få en negativ virkning, da det ville betyde færre planter og højere indtag af miljøgifte og tungmetaller fra fisken.[1]

En lakto-ovo-vegetarisk kost ser ud til at medføre større sundhedsfordele end en lakto-ovo-vegetarisk + fisk. Og en rent vegansk kost ser ud til at give de største sundhedsfordele.[2]

De langkædede omega-3 fedtsyrer, man kan få fra fisk, kan ligeledes fås fra algebaserede tilskud, der er garanteret fri for miljøgifte.

 

For kostråd specifikt til børn, læs mere her.

 

Ovenstående tekst er udarbejdet i samarbejde med klinisk diætist Maria Felding. Juli 2019.

 

[1] Gianluca, R & Luciana, B. Health and ecological implications of fish consumption: A deeper insight. Mediterranean Journal of Nutrition and Metabolism, vol. 9, no. 1, pp. 7-22, 2016

[2] Le LT, Sabate J. Beyond meatless, the health effects of vegan diets: findings from the Adventist cohorts. Nutrients 2014; 6(6): 2131-47.

[1] Gianluca, R & Luciana, B. Health and ecological implications of fish consumption: A deeper insight. Mediterranean Journal of Nutrition and Metabolism, vol. 9, no. 1, pp. 7-22, 2016

[2] Le LT, Sabate J. Beyond meatless, the health effects of vegan diets: findings from the Adventist cohorts. Nutrients 2014; 6(6): 2131-47.

Skriv her og klik på Enter for at søge