Vitamin D

D-vitamin har stor betydning for, hvor godt kroppen udnytter den calcium, fosfor og magnesium, som findes i kosten. Samtidig har vitaminet også mange andre funktioner og er vigtigt for en god muskelfunktion, dannelse af nyt knoglevæv og opretholdelse af mineralbalancen1. Alvorlig og langvarig mangel kan lede til sygdommen rakitis hos børn, som medfører deforme knogler. Der ses en lignende tilstand hos voksne som kaldes for osteomalaci, som giver knoglesmerter, nedsat muskelfunktion og balanceproblemer. Mangel på vitaminet kan også sættes i relation til livsstilsygdomme og knogleskørhed hos ældre1.

Huden på mennesker danner D-vitamin fra solens stråler, som under sommerhalvåret er en god kilde til vitaminet. Men under vinterhalvåret er solen for langt væk, og kosten bør suppleres med et tilskud. Det er også i vigtigt at notere, at dannelsen af vitaminet fra solens stråler ikke kun afhænger af årstiden, men også af hudfarve og alder; jo mørkere hud eller jo ældre man er, jo mere sol er der brug for og jo større risiko er der for mangel på vitaminet1,3.

I Danmark er der generelt mangel på D-vitamin hos befolkningen på grund af den begrænsede mængde sollys i flere af årets måneder. Det er især udpræget hos veganere og vegetarer, da den øvrige befolkning kan indtage fede fisk, som er den primære alternative kilde til D-vitamin i kosten. Dog er der også en mindre mængde D-vitamin i æg, mælkeprodukter, og i nogen vilde svampe, som er blevet eksponerede for sollys1.

Dannelse af D-vitamin fra solen er meget effektiv i sommerhalvåret, og der kan dannes D-vitamin, selvom du sidder i skyggen2

Når der skal købes kosttilskud, kan det være relevant at vide, at D3 kan udvindes fra fåreuld, hvor D2 er rent vegetabilisk3. Flere og flere firmaer producerer dog nu vegetabilsk D3, kig efter Det Grønne Hjerte.

1.I. M. Jørgensen og N. Holmquist, Ernæringsfysiologi – en grundbog, 2. udgave, 2. oplag red., København: Munksgaard, 2015.

2. Fødevarestyrelsen, »D-vitamin,« Miljø- og fødevareministeriet, [Online]. Available: http://altomkost.dk/fakta/naeringsindhold-i-maden/vitaminer-og-mineraler/d-vitamin/. [Senest hentet eller vist den 7 December 2017].

3. C. Giessler og H. Powers, Human Nutrition 13e, 13th edition red., Oxord: Oxford university press, 2017.

Skriv her og klik på Enter for at søge